حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 19 تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

ورزش، علاقه طیف وسیعی از افراد است. اگر شما نیز روحیه ورزشی دارید و یا ورزشکار هستید و دوست دارید در یک رشته دانشگاهی در زمینه ورزش ادامه تحصیل دهید، رشته علوم ورزشی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا رشته علوم ورزشی را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی را از دانشگاه های پذیرنده و بازارکار این رشته در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی رشته علوم ورزشی

معرفی رشته علوم ورزشی

معرفی رشته علوم ورزشی

یکی از زیر شاخه های تربیت بدنی، علوم ورزشی است.

این رشته فواید پرشماری برای تربیت و تقویت روح و جسم انسان دارد. همچنین علوم ورزشی برای رسیدن به این هدف متعالی خود، از علوم مختلف مانند مدیریت و فیزیولوژی، روانشناسی، جامعه شناسی و… نیز بهره می گیرد.

با تحصیل در این رشته دانشجویان در حد یک پزشکیار آموزش داده می شوند، تا در آینده بتوانند یک مربی حرفه ای برای دانش آموزان و ورزشکاران تحت نظارت خود باشند.

کسانی که در این رشته تحصیل می کنند، از عوارض روحی جسمی در امان خواهند بود و بیماری هایی از جمله قند، نارسایی های قلبی و عروقی گریبان گیر آنان نخواهد شد.

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، علاوه بر مزایایی که گفته شد، مزایای دیگری از جمله سهیم بودن در توانبخشی و بهبود بخشیدن به جسم و روح اعضای جامعه را نیز دارا می باشد. با توجه به این مطالب مشخص است که این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نیرو های متخصص این حوزه به خوبی تربیت شوند.

پیشینه رشته علوم ورزشی در میان ایرانیان

طبق اظهارت «هرودوت» تاریخ نگار یونانی، ایرانیان از دیرباز اهل ورزش بوده اند و تا سن بیست سالگی اعمالی از جمله سوار کاری و تیراندازی را به صورت حرفه ای می آموختند.

از جمله تفریحات ایرانیان باستان دویدن، پرتاب سنگ و نیزه، سوارکاری و چوگان بازی بوده است؛ بنابراین مشخص است که آبا و اجداد ما نیز همواره به ورزش علاقه داشتند.

حال اینکه رشته ی علوم ورزشی از چه زمانی در ایران جا افتاده شده است، مسئله دیگری است. در گذشته آموزش برخی از رشته ها همچون کشتی، شنا، اسب سواری و… در ایران وجود داشت. اما آموزش های دانشگاهی علوم ورزشی، از سال ۱۳۴۵ شمسی در دانشکده تربیت بدنی و روانشناسی دانشگاه تهران برای اولین بار تدریس شد.

اولین رشته در حوزه های ورزشی، تربیت بدنی بود. پس از اینکه رشته تربیت بدنی برای عموم جا افتاده شد، در سال ۱۳۶۷ دانشکده ای مخصوص این رشته با عنوان دانشکده تربیت بدنی تاسیس گردید. پس از این اقدام رشته های متنوع ورزشی در این دانشگاه برای علاقه مندان تدریس می شد.

در نهایت تدریس رشته های ورزشی در تمامی نقاط ایران گسترش یافت و اینک اکثر دانشگاه های سراسر کشور رشته های علوم ورزشی را تدریس می نمایند.

معرفی رشته علوم ورزشی

 

اهمیت و ضرورت رشته علوم ورزشی

رشته علوم ورزشی از دو جنبه اهمیت دارد، یکی جنبه قهرمانی و دیگری جنبه همگانی.

  • جنبه قهرمانی

ما نیازمند مربیانی هستیم که در با تربیت قهرمانان باعث مدال آوری و افتخار آفرینی در عرصه بین المللی شوند. معلمانی تحصیل کرده و کار آزموده که بتوانند با استفاده از امکانات و قابلیت های جسمانی، روانی، اجتماعی، مدیریتی و این مهم را برآورده سازند.

  •  همگانی

این جنبه به لحاظ سلامتی مهمتر از جنبه اول است. بنابراین علم ورزش یک ضرورت به حساب می آید و باید در جهت تعالی انسان از آن بهره گرفته شود. تمامی افراد به ورزش و تحرک نیاز دارند، از این رو بودن یک مربی باتجربه که علم ورزشی نیز دارد می تواند جامعه را به سمت سلامتی جسمانی و شادابی سوق دهد.

چه افرادی قابلیت تحصیل در رشته علوم ورزشی را دارند؟

رشته علوم ورزشی، جزء رشته هایی است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی انسانی، ریاضی و تجربی می توانند در آن شرکت کنند.

همانطور که بیان شد؛ داشتن علاقه برای ادامه تحصیل امری بسیار حیاتی است و داوطلب می بایست قبل از هر کاری علاقه خود را مد نظر قرار دهد. در غیر این صورت به سرعت روند درس خواندن برای او بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد و ممکن است در نهایت از ادامه تحصیل سر باز زند.

بنابراین ضروری است افرادی که می خواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند، نسبت به آن عشق بورزند و به نوعی ورزشکار باشند.

تعداد واحدهای رشته علوم ورزشی در دانشگاه

کل واحد هایی که دانشجو موظف است تا در مقطع کارشناسی آنها را پاس کند، مشتمل بر ۱۳۳ واحد درسی می باشد.

تقسیم بندی این واحدها بشرح زیر است:

  • مجموع تعداد واحد های عمومی ۱۹ واحد درسی است.
  • تعداد ۱۴ واحد درسی مختص به دروس پایه است.
  • ۳۸ واحد درسی، مختص به دروس نظری است.
  • تعداد واحدهای دروس عملی ۳۶ واحد است.
  • دروس اختیاری نیز شامل ۲۶ واحد می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.